Whats in the bag(s)?

Denne posten ble originalt skrevet i September 2012, før Fit-as-Fuck 2012, her er en oppdatert versjon som også tar for seg hva en bør ha med på konkurranser som Regionals – dvs konkurranser som går over flere dager! Ja, hva har du i baggen(e) når du reiser på konkurranse? Dette er et spørsmål jeg har fått flere ganger, og etterhvert som fler og fler finner veien til en CrossFit konkurranse er det jo et aktuelt tema. Hva man ha med seg? Hva er lurt å ha? Og hva er kjekt å ha? Her kommer jeg med noen tips basert på min egen erfaring etter 4+ år med CrossFit.
 

Fit as Fuck 2011, jeg har med den etterhvert kjente tur-sekken som har alt jeg måtte trenge på en konkurranse :) Denne blir med på Regionals 2013 også!

Du trenger bare deg selv.
“Chill bro”, du kommer veldig langt med å stille opp uten noen bag/sekk i det hele tatt. Jeg vil ikke si at det er optimalt og stille opp i Chuck Taylors og ei t-sjorte, men det er greit å ha i bakhodet at det viktigste faktisk er at du selv stiller opp og er klar for å gi 100%! Alt annet er bare små tingene som kan få deg til å yte litt bedre, slappe litt mer av osv. Selv er jeg både litt geek og utstyrs freak så jeg liker å ha tingene i orden. Og som Outlaw gutta sier everything is everything.
 

Grovt sett kan vi dele innholdet i sekken opp i:

  • Treningsklær
  • Sko
  • Supportive gear
  • Mobility/ warmup gear
  • Første hjelp
  • Personlig utstyr
  • Mat, drikke, tilskudd
  • Chill stuff
  • Diverse

 
Hva som ligger i hver av disse kategoriene vil være forskjellige fra person til person. Noen liker det enkelt, andre litt mer avansert. I tillegg kommer preferanser på hvordan du liker å varme opp, slappe av, trene osv. Så for å komme med noe mer konkret så bruker jeg meg selv som eksempel – yes, hva er i sekken min?
 

Dersom du kjenner deg igjen her så er det bare å fortsette å lese 😉
 

Treningsklær
No brainer? Tja. Mange konkurranser vil være helt eller delvis utendørs og vil stille forskjellige krav til klær. En god regel er å pakke for både sol og regn. Jeg tar også med noen store og varme overdeler som jeg kan ha på under pauser for å slappe av og holde varmen. Noen ganger er det også en klar fordel og dekke til huden som ved f.eks tauklatring. Tar derfor med meg full Skins suit, joggebukse og genser, t-sjorte, sjorts, solbriller og regnjakke. Felles for klærne som jeg skla bruke under WODs er at de er fleksible og lar meg bevege meg fritt.
 

Sko
Olympisk sko
Løpe sko, jeg bruker typisk Inov8 F-lite her
Metcon sko, veldig all-around er Reeboks Nano, men en zero-drop sko kan også være smart
 
Dersom du har både rene Olysko som Adi Power og mer hybridsko som Reebok CrossFits oly/metcon sko så kan det være en idé å ha med begge å bruke det paret som matcher best eventen du skal delta i. Ja det blir mimimum 2 par sko, og fort 4+
 

Supportive gear
Vektløfter belte (lær og velcro)
Wrist wraps (Inzer, tøy)
Knee Sleeves (Inzer, TK og/eller Rehband)
Hansker/Grips
 
clean
Supportive gear blir nyttig ved tyngre vekter. 3 av 4 her har belte. Alle 4 har noe rundt håndleddene. Kompresjonsbuksa er på plass. Leif har knee sleeves og alle har løse t-sjorter som ikke hindrer bevegelse.
 

Mobility/ warmup gear
Strikker i 2 tykkelser
Foam ruller
Lacrosse ball
The Stick
 

Første hjelp
Sportsteip
Platerteip
Gauze rolls
Saks, barberblad etc. til å kutte hud
Sprit/desinfeksjon

Personlig utstyr
Dette er ting som konkurransen ofte stiller med, men som du også ofte kan ha med ditt eget av – noe som er en fordel!
Hoppetau
Kalk/magnesium (flytende og fast)
 

Mat, drikke, tilskudd
Ta med mer enn du tror du trenger! Selv liger jeg å ha med litt frukt og nøtter i tillegg til vanlig mat fordi det er lett å få ned selv om man er sliten. Energi i form av enrgidrikk osv kan også ha sin plass på en konkurranse. Ha med det tilskuddet som du vanligvis bruker, ditt eget protein pulver eller revocery drikk osv. På dette punktet møtte jeg min overmann i André Svanevik på Regionals 2012, han hadde en egen bag til mat – og det var genialt. Det kan være så enkelt som en frysebag, eller som han hadde med en spesial frysebag laget for matpakker, drikke osv. Jeg har nå skaffet med en slik via gymgrossisten.no
 
six
Six Pack Bag. Perfekt til mat og drikke som samtidig holder det kjølig.
 

Chill stuff
CrossFit konkurranser ser laange dager og det blir viktig å kunne slappe av mellom WODene, spesielt når man har 2-3-4 dager på rappen med aktiviteter!
Sko: ha et par chille sko som f.eks Softstar shoes
Klær: Baggy og varme.
Liggeunderlag: Ja, soving eller det å slappe av med øynene igjen er smart og fungerer bedre på et liggeunderlag
Pute: Ok, du trenger kanskje ikke pute. Men ta med en ekstra genser/jakke eller noe å bruke
 

Diverse
Alt annet som du kan få brukt for.
Skrivebok og penn til å ta notater underveis
Vannflaske – jeg foretrekker shaker pga den store åpningen
Svettebåd
Målebånd
Musikk spiller og headset for å koble av å komme i din egen sone
Mobil eller annen nett-device som gir deg tilgang på oppdatert heat-info, resultater, osv via nettet.
 
Yeah! Da er det bare å pakke sekken og gjøre seg klar til Regionals 2013!

Om Christer

Christer Idland er utdannet Siviningeniør ved NTNU i Trondheim og har drevet med CrossFit siden sommeren 2008. Konkurranseinnstinktet har alltid vært på plass, og Christer har blitt beste nordmann i CrossFit Open (Sectionals) og Regionals både i 2010, 2011, 2012 og 2013. Les mer om Christers satsning her..