Treningshansker

Treningshansker. Sett bort i fra et par med joggesko må vel dette være det første man går til anskaffelse av når man skal trene? Kanskje hvis du skal trene på Elixia. Det var i hvertfall det jeg (Christer) tenkte når jeg startet å trene. Mine hansker ble brukt hver trening helt til de nærmest datt i fra hverandre. Men når man trener CrossFit bruker man ikke hansker. Dette er ikke fordi hansker er for pyser og kvinnfolk (jeg brukte jo et par i maaange år), men rett å slett fordi hansker stort sett er mer i veien enn hva de gjør godt.
 
hansker
Dette er ikke mine gamle hansker, de var enda mer slitt.

 

Olympiske løft med hansker er ikke å anbefale. Heller ikke et sort antall pull-ups eller tunge KB-swings. Hvorfor? Fordi hansker i praksis gjør stanga tykkere, du må gripe rundt noe tykkere som er vanskeligere og du får ofte dårligere grep med hansker enn med Magnesium / Kalk. Har du derimot store problem med at du river i stykkere hendene så anbefaler vi å skaffe deg en hud-fil og eventuelt bruke grips for å beskytte hendene. Disse er mye tynnere og fingrene er fri. De er med andre ord på langt nær så i veien som hansker.
 
Hansker har kanskje sin plass allikevel? I CrossFit Games 2011 fikk alle utøverne hansker fra Reebok, de så veldig tynne ut (mer som golfhansker) og vil dermed ikke være sånn i veien slik de mer tradisjonelle hanskene med mye padding er. Fordelen kommer på øvelser som tau-klatring, odd-object carry eller monkey-bar walk (inkludert i CFG2011) – så muligens vil vi se mer slike fremover?
 

Bruke hansker?

De (tradisjonelle) er stort sett mer i veien enn de hjelper
Tynne hansker med godt grep kan være fordelaktig i noen øvelser
 

Om Admin

Admin er en fellesbruker for Christer og Einar å brukes når innlegget er skrevet av flere av oss eller i forbindelse med mer administrative poster.