Time Wasters

Time wasters = ting man kaster bort unødvendig tid på når man heller burde få jobben gjort! Denne posten vil gi noen tips ang. typiske “feller” som du bør unngå dersom du ønsker å få en best mulig tid på en metcon. Vi snakker om CrossFit som konkurranse der hvert sekund teller.
 


Et av hovedproblemene med disse tingene som jeg kaller “time wasters” er at det stort sett finnes en “god unskyldning” for å utføre dem. Når man etter en WOD spør “hvorfor gjorde det xxx?” så får man typisk et av to svar:
 
1: Jeg måtte gjøre det for å kunne fortsette
2: Det var mest taktisk av meg å gjøre det da
 
Min påstand er at i 4 av 5 tilfeller så er det ikke en gyldig unsklydning, i stedet er det rett å slett bortkastet tid OG energi. Her er de 3 værst time wasterene.
 

Vannflaska

Du trenger ikke vann på en sub 15 minutter metcon. punktom. Men folk er fremdeles over vannflaska rett som det er. Erkeeksempelet er når det gjenstår 25 burpees på hele WODen som til nå har vart i over 10 min – da stopper man opp, finner frem flaska. Sliter med å få opp sports-korken, drikker (og puster da ikke) før man fortsetter og tar 25 burpees. Man trenger ikke en mastergrad i taktisk beslutningsevne for å forstå at her ble det kastet bort 5-10 sek, lett.
 
Tips: Drikk litt vann 30 sek før WOD starter og la flaska være i fred til du er ferdig!
 

Svettehåndkle

Svettehåndkle eller rett å slett ei t-sjorte/ genser som du heiv av deg før eller under WODen – det går for det samme. Rett som det er for noen det for seg at de må gå ned fra pull-ups stanga, bort 3 meter for å hente hånkle/t-sjorte/genser for å trøke bort svetten! What? Ok, overdrevent mye svette som renner ned i pannen kan gjøre det litt vrient å holde øynene åpne – men da skal du svette MYE. Generelt er det kun overdreven svette på hendene som vil kunne hindre performance.
 
Tips:Få deg et svettebåd. Det holder hendene relativt tørre og du kan i løpet av 1/2 sekund (1 arm bevegelse) tørke pannen. Ikke ta turen bort å hent “eksterne tørkemidler”.
 

Kalkbøtta

Kalkbøtta. Hvem elsker vel ikke en tur oppi der? Merkelig nok går folk oftere og oftere bort til bøtta etterhvert som de blir slitne, taktisk/ nødvendig kalles det gjerne. Snikpause kaller jeg det. La oss ta et eksempel. Du skal kjøre “Fran”. Før du går på første runden med pull-ups så kritter du hendene, så går du opp og tar 21 pull-ups unbroken. Runde 2 kommer og du kritter igjen hendene før du starter pull-ups. Denne runden orker du kun 10 unbroken pull-ups fordi pulsen er for høy. Du hopper av stanga og går til kalkbøtta… fail. Sist runde klarte du 21 unbroken, nå har du tatt 10. Selv om pulsen er høy er det ingen grunn til å kaste bort tid OG energi med å gå bort til kalkbøtta å kritte. For det er en suboptimal restitusjon.
 
Tips:Bruk flytene magnesium ettersom det sitter lengre på. Eventuelt ha en liten magnesium bit i shortslommen. Generelt gå bort til bøtta SJELDNERE enn du tror.
 

Er det så farlig?

Nei egentlig ikke. Med mindre du har lyst å være best. Da er det farlig. Hvert sekund teller! Ser du noen gang Chris Spealer gå bort til vannflaska? Stå å kritte hendene hver 10ene rep? Nei. Et viktig poeng er også at det å bevege seg, bøye seg ned for å kritte eller drikke vann (ikke puste) er en suboptimal restitusjon. Så dersom du må ha pause pga. høy puls/pust så er du kjappere klar til å fortsette dersom du står helt i ro og puster i stedet for å “fjase rundt” 😉

Om Christer

Christer Idland er utdannet Siviningeniør ved NTNU i Trondheim og har drevet med CrossFit siden sommeren 2008. Konkurranseinnstinktet har alltid vært på plass, og Christer har blitt beste nordmann i CrossFit Open (Sectionals) og Regionals både i 2010, 2011, 2012 og 2013. Les mer om Christers satsning her..

6 Comments on “Time Wasters

  1. Og den obligatoriske strippingen. Den er ganske morsom. 😀

  2. Helt klart, stripping bør gjøres FØR økta starter, og ikke under selve økta :)

  3. Very good tips!!!! We will implement these……. (evil smile) >)

  4. Hehe, bra å se at folk kjenner seg igjen! Bra fordi da vet dere hva dere skal unngå neste gang =)