Paleo/LCHF – no excuse

Har du noen gang hørt andre si at de ikke har tid til å lage mat? Eller at det tar så lang tid å gjøre ordentlig mat, så de velger heller den raske varianten? Dette er noe jeg hører nesten daglig når folk ser mine matpakker, og jeg vil forsøke å hjelpe folk litt på vei med matlagingen. Det trenger ikke være vanskelig, og det trenger ikke å ta så lang tid. Her er en liten post om hvordan jeg “mekka” 7 måltider. Hvor lang tid tok det? Les videre for å se hvor raskt deg gikk.

Det er mange som sliter med “tidskrise”, og av den grunn velger bort å lage sin egen mat. Problemet for mange blir da at man ofte velger raske, dårligere løsninger enn om man har med seg egen mat. Serlig når det kommer til paleo og lchf kosthold, så er det mange som sier at det er alt for vanskelig og at de ikke kan lage mat osv, unskyldningene bare ruller på. I går skulle jeg forberede meg til en ny uke, og gikk på butikken for å handle inn litt mat. De fleste har tid til å få inn noen greier i kjøleskapet, så om man går på butikken med en handleliste, så burde dette være en smal sak for de fleste.
Her er mine innkjøp, og videre i posten kommer dere til å se resultatet.


Fremgangsmåte:
1. Sett ovnen på 150 grader
2. Legg svinet i en ildfast form, og til laksen bruker du bare den som følger med.
3. Tilsett noe godt krydder for å få litt smak (bruk fantasien)
4. Sett inn i ovnen og i mellomtiden starter du med tilbehøret.
5. Kutt opp brokkoli og kålrabi, sleng det i en gryte med kalt vann, sett det til kok
6. Kutt opp resten av de ønskede grønnsakene og sleng dem i en panne med kokkosfett (grønnsakene slenges i pannen fortløpende)
7. Grønnsakene er ferdig på kort tid og legges da over i matbokser
8 . Etter 30 min i ovnen er kjøttet og fisken ferdig i ovnen og det er bare å legge de sammen med grønnsakene.


Denne 8 delte listen som til sammen tok 30 min, resulterte i 7 herlige måltider. Middag, samt 6 ekstra måltider. Tro det eller ei, men det er ikke så vanskelig å lage ordentlig mat. Nå er det bare å gå i kjøleskapet å hente de matboksene jeg trenger til skole/trening/jobb osv og nyte maten. For min del har jeg nå mat frem til torsdag (lager frokost hver dag) og trenger ikke gå i butikken, eller benytte unødig tid på kjøkkenet. Da utfordrer jeg dere til å teste det samme, eller anbefale folk å lese dette for å få litt hjelp på veien til en litt bedre matpakke.

Om Einar

Einar er utdannet Naprapat ved Naprapathögskolan i Stocholm. Han er én av to CrossFit Level II instruktører i Norge og har dreved med CrossFit siden vinteren 2008. Les mer om Einar her.

12 Comments on “Paleo/LCHF – no excuse

  1. Lurer på hvor mange ganger jeg har prøvd å fortelle folk hvor lett det er å planlegge måltidene sine, men virker som om jeg snakker til døve ører. Sliter med intoleranse mot hvete, så overgangen ti paleo var ikke drastisk, men merker dagene blir bedre med et godt kosthold. Så skapet mitt er fyllt med matbokser, til min samboers store irritasjon:)

  2. Pingback: Crossfit | Blisunn

  3. Pingback: “Food fascism” eller “80/20 rule” : CrossFit-Norge

  4. Sku ønsk at æ hadde samme viljestyrken/kunnskap til å lage slik god mat, men æ ik så lett me folkan rundt mæ som vil ha vanlig tradisjonel mat.. liker bloggen deres!

  5. Så genialt! Men hvor lenge holder maten seg slikt pakket i kjøleskapet, og hvordan blir den når man varmer den opp igjen?:)

  6. Hei Mia, kjekt at du liker posten. Maten holder seg bra i kjøleskapet, men det spørs litt hva man lager. 3-4 dager er ok:) kan eventuelt fryse ned, for så å tine det opp også. Jeg varmer ikke maten egentlig, spiser vare kaldt. Noen ganger legger jeg det i stekepannen for å varme det litt. For min del blir det oftest kald mat:-) fungerer for meg.

  7. Er så redd for at dette blir for dyrt. Hvor mye penger bruker du på mat i måneden?

  8. @Jørg1 ja, det koster en del penger, men for min del så er det et bevisst valg og en prioritering. Har ikke satt opp hvor mye jeg bruker på mat i mnd, men det er en del. Skal høre med noen folk og se om jeg finner noen som har et budsjett