Omega-3

Det er utallige aktører på markedet som selger Omega-3, og alle vi ha en del av kaka. Som konsumenter bli vi bombadert med tilbud og alle lover bra effekt av sine kosttilskudd. I denne posten skal vi ta for oss Omega-3 og effektene ved å bruke dette tilskuddet. Skal man velge kapsler, flytende, eller skal man bare spise vanlig fisk?


Tar du Omega-3? Selv har jeg brukt omega 3 så lenge jeg kan huske. Når jeg var liten var det alltid en spiseskje tran på morgenen før frokost, og de senere årene har jeg variert mellom ulike merker og dosering, flytende og i kapsel Min personlige oppfattning av Omega 3, er at det er viktig for oss å tilføre kostholdet. Man skal spise fisk så ofte man kan, men kan trygt supplere med Omega-3 kosttilskudd.
 
Industrien og kvalitet?
Uansett hvordan man vrir og vender på det, så tror jeg vi trygt kan si at selve industrien er ganske skitten, og at det er ulik kvalitet fra merke til merke. Det som er vanskelig for oss konsumenter, er at mange av effektene til Omega-3 er vanskelige å måle på kort sikt, men er heller ofte relatert til langsiktig helse. En annen ting er kvalitet og mengden EPA og DHA som finnes i hver kapsel. Uten å teste respektive produkt får man bare stole på leverandørene og opplysningene som står på esken. Diskusjonen har rast i media om at mer eller mindre alle Omega-3 kapsler i Norge er harsk. NRK har i to ulike programmer gått gjennom Omega-3 industrien og salg av Omega-3, og jeg kan anbefale de to følgende linkene. Dette kan være en bra tankevekker og hjelpe oss til å være litt kritiske til prdukter og produsenter. Det er alltid en bakside av medaljen.
Episode 1
Episode 2
 

Her er 3 ulike merker jeg har testet og som jeg selv kan anbefale. Trykk på respektive merke for mer informasjon
Pure Pharma
Flytende Möller`s Tran
Cure Omega
 
Her kan du lese litt mer om Omega-3
Robb Wolf
Whole9life
Charles Poliquin
 
Effekter ved bruk av Omega-3
– Bedre mental helse
– Forebygge hjerte/kar problematikk
– mulig redusert kreft fare
– bra for hud og hår
Dersom du ønsker å lese vitenskapelige artikkler om Omega-3 så kan du trykker HER.
 
Konklusjon
Som jeg selv startet posten med, så er jeg positiv til bruk av Omega-3, og jeg anbefaler det også til andre. Det jeg tror er viktig å tenke på, er hvilket produkt man kjøper, samt at man kan forsøke å få unngå å støtte “skitten” industri. Selv velger jeg flytende fremfor kapsler, og doseringen min varierer. Basen kommer man ikke bort i fra, og alle MÅ spise fisk. Kosttilskudd er ikke en sub for ordentlig mat, men bare et tilskudd.

Om Einar

Einar er utdannet Naprapat ved Naprapathögskolan i Stocholm. Han er én av to CrossFit Level II instruktører i Norge og har dreved med CrossFit siden vinteren 2008. Les mer om Einar her.

7 Comments on “Omega-3

  1. hva mener du om omega fettsyrer fra oppdrettslaks, som er det de fleste spiser når det kommer til laks. her blir jo forholdet mellom Omega 3 og 6 feil…

  2. Oppdrettsnæringen bør være et eget kapittel. HELT enig i at oppdrettslaks ikke holder mål med tanke på Omega3 og 6.
    Har du noe bra info på dette som kan publiseres?

  3. Hej Einar.
    Jag blev glad att du rekomenderar Flytende Möller`s Tran.
    Jag bor i Sälen som endast ligger 7 min från Trysil, så jag har köpt några flaskor, men inte varit säker på hur bra detta är.
    Vet du hur mkt man kan ta utan “risk”. Den innehåller ju en del tillsatt D-vitamin oxå.
    Jag äter 3-4 msk/dag

  4. Ja kan se om jeg finner det igjen. Poliquin har skrevet om dette med refferenser om jeg ikke husker feil.

  5. Når det gjelder Möllers tran er det ikke Vitamin D som er flaskehalsen. Möllers inneholder veldig mye vitamin A. Anbefalt dosering av vitamin A er 0,8-1 mg daglig, 5ml (1 msk) tran inneholder 0.25 mg vitamin A. Tradisjonelt kosthold inneholder tilstrekkelig med Vitamin A. Tar du mer tran enn 5ml eller tar multivitamin med A vitamin løper du en stor risiko for bli Vitamin A forgiftet.

  6. Tack Kim! Frågan är om en msk räcker när det gäller just Omega 3? men då ska jag inte få den extra dosen från tran utan från en källa utan tillsatt A.

  7. Tran er uten smak er harskt. Det forskes på av norske helsemyndigheter per i dag om større doser tran er skadelige for mennesker. Spis noe som er fersk og med kort holdbarhetsdato- råtten fisk er neppe sunt (selv om små mengder rakefisk sikkert går an ;)). Det kommer forresten en test snart av omega 3 produkter som går på kvalitet på ferskheten av produktet. Skal bli spennende å se resultatet- men det som er viktig å merke seg er at testen fokuserer på kvaliteter ved oljen og ikke pris. Kvalitet koster- fersk fisk med kort holdbarhet er dyrere enn gammel fisk som kanskje burde vært kastet