LCHF vs. Paleo

“Din mat skal være din medisin, og din medisin skal være din mat.” Hippokrates, legekunstens far
 

 
Low Carb High Fat, eller LCHF som det så polulært kalles, har blitt vanligere og vanligere i det norske samfunnet. Ved å gjøre et google søk på LCHF kosthold får du faktisk så mye som 45 000 treff. Dette er utrolig mye, og media skriver mer og mer om denne trenden. Senest i lørdagens utgave av Magasinet (Dagbladet) finner vi en lang artikkel om kosthold og ulike dietter (trykk HER for å lese hele artikkelen). Hvorfor har vi overskriften LCHF vs. Paleo? Mange vil si at det er det samme, eller spør om det er det samme, men i denne posten vil jeg (Einar) ta opp noen synspunkter på LCHF og Paleo, samt forsøke å forklare hvorfor jeg velger det ene fremfor det andre. Det vil alltid være ulike meninger om dette, og det er vanskelig for mange å skille mellom de ulike måtene å spise på, men her er noen av mine tanker rundt de to ulike måtene å spise på. Det viktigste, enten om man velger det ene eller det andre må være å følge disse kriteriene fra Robb Wolf.
 
“how you look, feel and perform” – sitat Robb Wolf
Dersom du føler deg bedre, ser forandring og presterer bedre, ja, da gjør du noe rett og kan fortsette med det!
 
LCHF
LCHF står for Low Carb, High Fat. Eller lite karbohydrater med en høyere andel fett.
Spis gjerne: kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over jorden og naturlig fett (som smør).
Unngå helst: sukker og stivelserik mat (som brød, pasta, ris og poteter). Spis når du er sulten, til du er passe mett. Du behøver ikke regne kalorier eller veie maten. Og glem alle indrustrfremstillte lightprodukter, nøkkelhulsmerkninger og liknende. (Hentet fra kostdoktorn.se). Er ikke dette det samme som Paleo?
 

 
Paleo
Paleo eller steinalderkosthold kan beskrives slik.
Spis gjerne: Magert protein (ideelt fra gressbeitende, økologiske dyr), frittgående fugl, og vilt fanget fisk og kjøtt. Sesongens frukt og grønsaker. Sunne fettkilder som nøtter og frø, avocado, oliven olje og kokosnøtt olje.
Unngå: gluten og laktose, sukker (tilsatt, naturlig eller søtningsmiddel), alkohol, korn, melkeprodukter, stivelserik mat, halvfabrikat, Spis når du er sulten, til du er passe mett. Du behøver ikke regne kalorier eller veie maten. (Hentet fra Robb Wolf og whole9life)
 
Dette er nesten de samme anbefalingene, men bare nesten. Grunnen til at jeg tar opp disse forskjellene, er pga at jeg mener det er viktige forskjeller, som gjør utslag på menneskers helse. I LCHF, fokseres det ikke spesielt mye på kvaliteten på matvarene i motsettning til i Paleo. LCHF bruker også melkeprodukter og LCHF definerer ikke hva som er sunne fettkilder. Siste ting som skiller mellom paleo (fra et whole9life perspektiv) og LCHF er bruken av søtningsmiddel. En “paleo muffin” eller en “lowcarb gulrotkake” er fremdeles en muffins og en kake. Å bare sette paleo eller lowcarb fremfor gjør ikke muffins eller kaken sunnere. Av den anledning liker jeg vinklingen til whole9 som virkelig anbefaler å unngå alle former for tilsatt sukker eller søtningsmiddel (både naturlig og kunstig). Når man leser på nettet finner man lett oppskrifter hvor man bruker søtningsmiddel isteden for vanlig sukker for å kunne lage desserter som fungerer i et LCHF og paleo kosthold. Det oppfordres ikke til å lage desserter, men oppskriftene er mange, og jeg føler at det er relativ stor bruk av dessertoppskrifter hvor man bruker f.eks sukrin som bytte mot sukker når man leser LCHF blogger. Trenger man egentlig disse oppskriftene? I mine øyne er det bedre å styre unna dessertoppskriftene, da jeg tror dette trigger “søtsuget” hos mange som har endret sitt kosthold til paleo og LCHF. Det er disse faktorene jeg bruker for å skille mellom, og anbefale det ene fremfor det andre. Alle områdene jeg tar opp, kan diskuteres frem og tilbake, og fortjener nesten en egen artikkel hver for seg, men her er det korte trekk og noen linker til mer utdypende informasjon. For å lese seg opp på de ulike byggestenene i kostholdet, så anbefaler jeg DENNE artikkelen fra Dr. Thomas Geisner. Han skriver en blogg om LCHF og Paleo
 
Kvalitet – spis ekte mat!
Selv er jeg student, og mat er dyrt. Så det er alltid et økonomisk aspekt, men for meg også et kvalitets aspekt. I et Paleo kosthold fokuseres det på at kvaliteten på alle matvarene skal være så høy som mulig. Helst animalsk protein fra frittgående dyr, økologiske grønsaker, og rene fettkilder. I LCHF snakkes det ikke så mye om kvaliteten på produktene, men mer om hvilke byggestener man skal få i seg (proteiner og fett). Dette vil også bli tolket forskjellig av person til person, men trenden i dag (i mine øyne), er at så lenge det er proteiner, mye fett og ingen (lite) karbohydrater, så kan det spises. Dette resulterer i oppskrifter som “bacon i fløtesaus”, eller “omelett med ost, bacon og majones”. Nå tar jeg kanskje litt hard i, men i disse eksemplene er det fett og protein som står i fokus. Men er ikke dette ok da? Det er jo det samme med Paleo, eller? Dette er selvfølgelig ok, men min oppfatning er at desto renere man spiser, desto bedre blir helsen og resultatene. Her har Whole9life skrevet en riktig bra artikkel om bacon og hvorfor man ikke bør bruke for mye bacon i kostholdet. Over til kvalitet og ferdigprodukter, så kan man i grove trekk si at man spiser alt som alltid har vært på jorden i et paleolistisk kosthold. Dvs at nå man står på dagligvarebutikken med bernais saus i ene hånden og avocado i den andre, så velger man ofte førstnevnte i et LCHF kosthold, men sistnevnte i et paleo kosthold.
Anbefaling: Velg kvalitet og rene produkter fremfor ferdig sauser og lavere kvalitets produkter.
 
Melkeprodukter.
Når man endrer kostholdet fra et vanlig norsk kosthold, til et paleo eller LCHF kosthold, anbefaler jeg at man også kutter ut meieriprodukter. Dette er mest for å se om man har noen form for alergisk reaksjon på laktose eller ikke. Vi nordboere klarer som regel laktose bedre enn for eksempel afrikanere, men de fleste vil kjenne at de føler seg bedre når de er restriktive på inntak av meieriprodukter. Dersom man har klart 30 dager uten, så kan folk forsøke å implimentere meieriprodukter igjen, og dersom de ikke kjenner noe forskjell, så åpner jeg for videre bruk dersom det er ønskelig. Men hvorfor skal vi ikke bruke melkeprodukter? Hentet fra Thomas Geisners blogg.
Melk (i mindre grad) og kornprodukter (i større grad) inneholder proteiner som kalles lectiner. Disse proteinene har evnen til å tas opp i blodet fra tarmen uten å ha blitt brutt fullstendig ned til aminosyrer. Immunforsvaret i tarmen liker dårlig at det plutselig dukker opp hele proteiner i blodet, og går til angrep! Dette resulterer i to negative effekter. Det oppstår en tilstand med inflammasjon (=betennelsesreaksjon) i tarmen når immunforsvaret settes i sving, og deler av lectinet kan likne på deler av kroppens egne proteiner. Immunforsvaret kan da angripe både lectin og kroppens eget protein. Teoretisk sett, kan dette gi opphav til såkalt autoimmune sykdommer.
Mer om melk kommer i en egen artikkel skrevet av Inger Larsen.
 
Fettkilder
Fett er en viktig energikilde, og ja, jeg spiser alle typer fett, men jeg forsøker også her å varier og velge fettkilder smart. Det å bruke ubegrenset av fete ferdigsauser, smør, majones o.l fungerer bra for de fleste, men jeg kommer raskt tilbake til kvalitet og rene produkter. For min del mener jeg da at folk bør velge de sunne fettkildene som nøtter og frø, avocado, oliven og kokosnøtt olje.
 
Søtningmiddel
Keep it clean! I både LCHF og Paleo tar man bort sukker og holder et lavere karbohydrat inntak i kostholdet. Om søtningsmiddel har samme effekt på kroppen eller ikke strides det om, men det vil være letter og bedre å holde seg borte fra kunstige søtningsmiddel. Dette vil hjelpe på smaksløkene og du vil sette pris på ren smak. Jeg er i den oppfattning at dersom man hele tiden stimulerer seg selv med kunstig søtningsmiddel, så vil “søtsuget” stadig være tilstede. Da er det vanskeligere å holde seg borte fra “bakeoff” avdelingen, pepsi max eller sjokoladen som frister. Ta 30 dager uten søtningsmiddel og se hva som skjer.
 
Oppsummering.
Kosthold er grunnmuren til optimal helse og prestasjon! Spis ekte mat, høy kvalitets kjøtt, fisk og fugl, mengder ferske grønsaker og frukt, sammen med sunne fettkilder. Du trenger ikke å telle kalorier, eller veie/måle maten, faktisk anbefales det IKKE!. Spis bra mat og sett måltidene sammen på en måte som er enkel, balansert og ikke minst gjennomførbart (over tid). Gjør du dette så vil du oppleve alle de ekte positive effektene, optimalisere metabolismen, redusere systemsykdommer og du vil se, føle og prestere på topp!
 
Kilder og anbefalt lesing om kosthold.
Robb Wolf
Whole 9 life
The Foodee Project
Thoma Geisner
Kostdoktorn
Everyday Paleo
 

Om Einar

Einar er utdannet Naprapat ved Naprapathögskolan i Stocholm. Han er én av to CrossFit Level II instruktører i Norge og har dreved med CrossFit siden vinteren 2008. Les mer om Einar her.

15 Comments on “LCHF vs. Paleo

  1. Personlig må jeg si meg enig i det som står her, og har selv hatt veldig gode resultater med Paleo + melk (H-melk post workout) på alle mulig måter. Dvs gått ned i fettprosent, økt styrke, mer stabil metthetsfølelse, mer våken og bedre smakssans 😉

  2. Etter kommentarer fra smarte lesere har jeg valgt å endre innholdet i posten (både her og på infoportalen), så dette er da en oppdatert versjon, ikke originalen. Etter som at jeg forsøker å rette de feil som jeg åpentlyst hadde. Det som er tatt bort er en liten del hvor jeg skrev at sukrin er et kunstig søtningsmiddel (det er naturlig) og at aspartam, som man finner i pepsimax blir brukt i LCHF. Jeg vil tro at grunnen til at mange velger pepsi max er for å unngå sukkeret, men får da i seg aspartam som er et søtningsmiddel.
    Nå får vi se om jeg får frem budskapet på en bedre måte, uten å tråkke alt for mye i salaten

  3. Er inne i første uke med et 30 dagers paleoforsøk. For tidlig å si noe ennå om hvordan det kommer til å gå,men er meget motivert til å prøve. Det jeg ser er en utfordring når jeg holder meg unna melkeprodukter og velger sunt fett er å få i meg nok fett. Hvordan bør fordelingen mellom proteiner fett og grønnsaker være i et måltid? Og viktigere: noen gode tips til fettkilder som er sunne utover de overnevnte?
    Må ellers rose dere for en informativ og bra blog.
    Mvh Vegard

  4. Vegard, takk for hyggelig tilbakemelding, og håper forsøket går bra?? Del gjerne din historie etter 30 dager :)
    Oliven, smør, kokkos, avocado, nøtter (f.eks, macadamia, valnøtter og mandler), dersom du steker i fett og har en fettkilde i maten, så bør det være nokk. Ellers kan du ta en spiseskjed med kokkosfett ekstra til f eks. post workout måltidet for å få ekstra mengde fett. gleder meg til å høre mer om hvordan det går! :)

  5. Pingback: Crossfit Oslo | Paleoliv

  6. Så bra! Endelig kommer Paleo (og Crossfit!) til Norge! Har ventet lenge…. flott oppsummering Einar! Det er vellllldig mange som tror Paleo og LCHF er det samme…

  7. Erin, takk for tilbakemelding og endelig begynner folk å lese om Paleo også i Norge!.
    Var inne på bloggen din, mye kult! hadde vært kjekkt med et gjesteinnlegg fra deg her på CrossFit Norge, dersom det kunne være av interesse for deg?

  8. Kan du gi et eksempel på hva dine dagens måltider består av?

  9. Joakim: ta en titt på måltidene vi har lagt ut på Facebook http://www.facebook.com/media/set/?set=a.157059587689592.38344.156272651101619&type=3
    Der får du inspirasjon til ulike måltider og mengder. Jeg skiller ikke mellom frokost å middag. Kan gjerne spise Biff som første måltid.Normalt så ender jeg opp med 3 måltider på en dag.

    “normal dag”
    første måltid:
    – spenat, paprika og løk stekt i smør. 3 egg (1 gule, 2 hviter)
    – drikker en slurk tran, en god kopp kaffe og vann

    andre og tredje måltid er ofte det samme, etter som at jeg lager matbokser:
    – en god del animalsk protein (laks)
    -ovnsbakte rotgrønnsager

    Drikker vann utenom.
    Det vil innen kort tid komme en egen “paleoguide” som kan hjelpe litt. Håper dette var opplysende.

  10. Intuition will allow downloading the insight most frequently not offered to our senses.
    Call it a still voice, a hint or a gut feeling – whenever it starts manifesting you will understand that it’s no fluke.!
    Dowsing is a tactic you can use to access the intuition by using dowsing pendulum or otherwise divining rod.
    I have been doing it for a very long time and I do believe anybody will likely learn it.

  11. Heisan,

    Meget interessant artikkel, og en en god innføring for både lCHF og steinalderkosthold for folk som er nye på dette.
    Selv spiser jeg LCHF (ketogent). Faktisk både jeg og kona, og begge er vi over gjennomsnittet interessert i mat.
    Og ville derfor si at det er jo ingen motsetning i det å spise ren, uprosessert mat og spise LCHF. Faktisk, uansett hvordan man spiser, bør man spise ren, uprossessert mat som man lager fra bunnen av.
    Og ser heller ikke noe galt i å lage seg en god bearnaise til maten, så lenge man lager en skikkelig en og ikke pose. Posesupper og -sauser er jo helt jævlig.

  12. Takk for interessant artikkel. En forskjell mellom LCHF og Paleo som du ikke nevnte er om vi skal spise frukt. Selv foretrekker jeg grønnsaker som bare gir halvparten av sukkeret og en annen grunn er at frukt gir oss mye Fruktose – som faktisk er den værste formen for sukker. Dr. Lustig holder et glimrende foredrag om dette på YouTube : sugar – the bitter truth. Begge former for kosthold er flotte – tror jeg bare velger det beste fra begge to!