Joggesko

Det ene “utstyret” alle som trener har, må derfor være det viktigste? Ja, joggesko er viktig nå man trener, men trening på fivefingers og “barefoot” trening blir mer og mer vanlig. Dersom man ikke har hevet seg på den trenden, kan man klare seg bra på et par treningssko, og da er joggesko et bra valg. Du kan klare deg lenge med et par enkle vanlige joggesko i CrossFit, de er jo gode til å jogge i (avhengig av teknikk – “pose running”) og behagelige å ha på. Selv om man fint kan trene på vanlige joggesko er ikke dette noe vi anbefaler.
 

 

Hvorfor skal man ikke velge “vanlige” joggesko?

Det er 2 faktorer som spiller inn når man prater om joggesko. Den ene delen i forhold til løping og den andre delen er i sammenheng med løfting av vekter. Problemet med å bruke vanlige joggesko kommer etterhvert som vektene går opp i CrossFit øktene. Det er ikke gunstig å ta tunge “knebøy-øvelser” med typiske joggesko som har mye demping i helen. Men knebøy øvelser så mener jeg her øvelser hvor kraften skal presses gjennom helen, det er knebøy, front knebøy, OHS, Clean, Jerk, Snatch, Thruster osv.. men andre ord en hel haug med øvelser.
 

 

Da er det bedre å få seg noen løftesko eller FiveFingers. Vektløfter skoene er for rene styrkeøkter og metcons som ikke innebærer noen form for løping. Ved løping er vi vandt med å finne komfortable joggesko med mye demping og oppbygde såler. Dette er sko som stimulerer til et dårligere og mindre gunnstig løpssteg. Her vil de lærde strides, men i våre øyne, og i CrossFit miljøet er det vanlig med “pose-running” og da også sko som er tilpasset dette. En vanlig joggesko med mye demping i sålen vil stimulere til at man lander på hælen, ruller over foten og avslutter med et fraspark med tærene. I en slik løpsstil er det mye kraft som går fra marken, opp gjennom fotledd, kne, hofte og som setter seg i korsryggen. Er det rart at mange klager over smerter i ryggen ved løping? Vi ønsker ikke å stimulere til en slik løpsteknikk, men heller endre teknikken til “pose”. Fivefingers kan med fordel brukes i de fleste økter, men på økter med betydelig springing som 5 runder med 800m kan der være greit å ha et par joggesko og da kan vi anbefale Inov-8 sine modeller.
 

Hvorfor er “minimalistiske” joggesko bedre?

Hvis du bare skal ha ett par sko vil vi anbefale joggesko av den minimalistiske typen, altså sko som har en ganske stabil såle og dermed vil fungere mye bedre i knebøy-øvelser enn typisk super-dempere. I tillegg vil de fungere flott på 400 og 800 meter. Grunnen til at disse løpeskoene egner seg bra til løping, er at den flate sålen gjør det mer naturlig å lande på fremre delen av foten. Da bruker man elastisiteten og stivheten i muskulaturen til å ta opp belastningen fra kontakt tiden i marken, samtidig som foten settes i nærmere tyngdepunktet. Dette skaper mindre belastning på leddene. POSE teknikk krever tilvenning, og må endres over tid. Det samme gjelder minimalistiske løpesko. Går du fra vanlige sko med mye demping til minimalistiske sko, må du ta tiden til hjelp, når det gjelder belastning og teknikk.
 


Vi på CrossFit Norge bruker Inov-8, og er begge meget fornøyd med den. Kan det være den ultimate “allround” skoen?
 

Er du derimot av typen som vil ha det rette fottøyet til den rette tiden så kan det være en ide og ha løftesko til å løfte, fivefingers til vanlig, og et par med Innov-8 til WODs bestående av løping pluss løfting.
 

Hvorfor joggesko?

God allaround sko – enklere enn å ha “spesialist sko” for alle tilfeller

Hvor får man kjøpt joggesko?

Barefootshoes (norsk nettbutikk for minimalistiske løpesko)
Wiggle (engelsk side med mye billig treningsutstyr)
På din nærmeste sportsbutikk
 

Om Admin

Admin er en fellesbruker for Christer og Einar å brukes når innlegget er skrevet av flere av oss eller i forbindelse med mer administrative poster.

One Comment on “Joggesko

  1. Bra at du minner om at man skal tenke litt på teknikken, og tilvennes. Det er ikke bare å spenne på et par Converse og melde seg til marathon.

    Når det er sagt tror jeg flate såler er veien fram. Jeg har alltid tenkt “Det KAN jo ikke stemme” når folk har sagt at en høy hel er bra for alt mulig. Og nå begynner forskningen og trenerne å bli enige om det samme.

    Fint innlegg. Skal sjekke ut barefootshoes.no…