Dra-reimer

Dra-reimer er et relativt vanlig “utstyr” i treningsbagen til en som skal løfte. Når det kommer til typisk CrossFit trening derimot er dra-reimer ikke brukt. CrossFit bygger på “funksjonell trening” og da kommer gjerne ordtaket “du kan ikke løfte det du ikke kan holde”. Drareimer er derfor ikke lov i CrossFit konkurranser ettersom vi ønsker altså å være sterke nok i grepet til å holde vekta på markløften eller holde oss fast på stanga når man tar pull-ups. Det finnes allikevel enkelt situasjoner når man kan bruke dra-reimer.
 
drareim1

Et godt eksempel på bruk av dra-reimer er innen olympisk løft trening. Ved tunge rykk-drag og støt-drag kan det være greit å ha reimer for å slippe å bruke tommelgrepet (spare tommelen) samtidig som du minsker risikoen for overbelastning av underarmer. Dette blir det mest aktuelt hvis du trener MYE oplympisk løft/ drag og rett å slett bør gi underarmene litt pause. Jeg (Christer) har mitt par med dra-reimer i baggen, men har brukt dem én gang det siste året så det er kansje ikke den tingen man trenger å kjøpe først!
 

Hvorfor bruke drareimer?

Avlaste underarmer ved MYE drag-trening (typisk rygg og støt-drag)

Hvor får man kjøpt drareimer

Din lokale “tradisjonelle proteinsjappe”

Om Admin

Admin er en fellesbruker for Christer og Einar å brukes når innlegget er skrevet av flere av oss eller i forbindelse med mer administrative poster.